Oslavte s námi světový den oceánů a ponořte se do hlubin problematiky jejich znečišťování

Světový den oceánů

Vendy Müllerová, 30. 5. 2023
Další článek

Ponořme se na chvíli do tématu oceánů, které mají klíčovou roli pro náš život na Zemi, a které jsou každým dnem více a více znečištěné plasty všeho druhu. Kolik plastu se vyrobí a kolik ho skončí v oceánech? A jsou nějaké značky, které plasty z oceánu loví a dělají z nich vlastní produkty? To vše se dozvíte v tomto článku.

Že je plastu je obrovské množství a je třeba jeho užívání omezit, není nová informace. Kolik ho ale končí v oceánech a jaké to má důsledky, o tom už se moc nemluví. Zde je několik důležitých údajů, která poukazují na velikost tohoto problému:

  • Každý rok se vyrobí přibližně 370 milionů tun plastu.
  • Z celkové světové produkce platu se ročně recykluje pouze 9 % (33 milionů tun).
  • Do oceánu se každý rok vyhodí přibližně 9 milionů tun plastového odpadu. Což odpovídá zhruba jednomu kamionu plastu za minutu.
  • Každou minutu se na světě prodá 1 milion jednorázových plastových lahví.
  • Vědci odhadují, že více než 650 000 mořských živočichů je každý rok zabito nebo zraněno poté, co byli uvězněni v rybářském náčiní nebo jiném plastovém odpadu.

Většina plastového odpadu v oceánech je tvořená jednorázovými obaly a rybářským vybavením. Omezit jednorázové plasty je jedna z věcí, které můžeme pro oceány udělat hned. Existuje mnoho iniciativ a společností, které plasty z oceánů vytahují a následně recyklují. Patří mezi ně i pár značek z našeho portfolia. Které to jsou?

Patagonia

Článek o produktech vyrobených z plastů vytažených z oceánů nemůže začít nikým jiným, než značkou Patagonia, která je v této kategorii jasným leaderem.

  • NetPlus® je unikátní materiál vytvořený z rybářských sítí ve spolupráci s firmou Bureo.
  • Bureo se specializuje na recyklaci odpadu z rybářských sítí, které jsou jedním z hlavních zdrojů oceánského odpadu.
  • Tyto sítě jsou sbírány z pláží a loveny z oceánu a následně přeměněny na materiál NetPlus®.
  • Patagonia využívá NetPlus® jako výplň do bund, k výrobě kšiltovek, batohů a dalšího vybavení.
  • Toto partnerství ukazuje, jak společnosti mohou pracovat na inovativních řešeních, snižovat množství odpadu a podporovat cirkulární ekonomiku a zároveň vytvářet kvalitní a udržitelné produkty.

Dopper

Značka Dopper bojuje proti plastovému odpadu v oceánech výrobou opakovaně použitelných lahví na vodu.

  • Jejich hlavním cílem je snížit používání jednorázových plastových lahví, které jsou významným zdrojem plastového odpadu.
  • Dopper také investuje do osvěty a vzdělávání prostřednictvím Dopper Foundation.
  • Z každé prodané lahve Dopper je 5% tržeb vyčleněno na podporu vzdělávacích programů a projektů zajišťujících přístup k pitné vodě v zemích s největší potřebou.

Ucon Acrobatics

Ucon Acrobatics se zaměřuje na boj proti plastovému odpadu v oceánech prostřednictvím využívání recyklovaných materiálů.

  • Jejich produkty jsou vyrobeny z recyklovaných plastových lahví, což snižuje množství jednorázového plastu, který by mohl znečišťovat oceány.
  • Jejich angažovanost v recyklaci a využívání recyklovaných materiálů přispívá ochraně oceánů a snížení negativního dopadu plastového odpadu.

Zdroje