Proč jsme se rozhodli jít S barvou ven

Freshlabels, 8. 8. 2019
Další článek

„It’s the most wonder…ehm, rainbow-filled time of the year,“ chce se nám zpívat. V sobotu se totiž v Česku uskuteční devátý ročník festivalu Prague Pride. Počasí duze doslova přeje. A co víc?

Nad pražským magistrátem vůbec poprvé vlaje duhová vlajka, v Pařížské ulici můžete přeskakovat silnici po pestrobarevném přechodu a symbol diverzity zaplavil nejen všechny kouty hlavního města, ale taky naše obrazovky.

Letošní ročník světového pochodu oslaví padesátileté výročí, a to od policejní razie a následných demonstracích v newyorském Stonewallu, které se staly počátkem emancipace queer komunit. Pojďme si připomenout, proč festival vznikl a co je jeho podstatou:

  • Po newyorských policejních raziích na bary a místa, kde se scházela queer komunita, došlo 28. června 1969 v manhattenském baru Stonewall Inn k razii, nad kterou policie ztratila kontrolu a do baru se začalo scházet okolí, odporovat policistům a skandovat „Gay Power!“
  • V následujících dnech vyšly do ulic New Yorku protestovat za práva LGBT komunity stovky lidí.
  • První oficiální pochod za rovnoprávnost se pak konal o rok později pod názvem Christopher Street Liberation Day March, a to podle názvu ulice, kde se bar Stonewall Inn nacházel.
  • Plánování první pride nebylo tak snadné. Jen si to představte, neexistoval Facebook nebo newslettery, všechny pozvánky se odesílaly poštou. Už první pride ale přilákal okolo pěti tisíc lidí, pětkrát víc, než organizátoři očekávali.
  • Duhová vlajka byla představena v roce 1978 v San Franciscu a jejím autorem je Gilbert Baker.
  • Letos, o padesát let později, se jen v New Yorku slavností zůčastnilo více než 3 miliony lidí.
  • Pražská verze festivalu se koná od roku 2011 každoročně v srpnu a minulého ročníku se zúčastnilo téměř sto tisíc lidí.
  • Událost prošla za půl století několika proměnami, ale její podstata zůstala stejná – oslavovat rozmanitost.

Právě oslava rozmanitosti a respekt ke každé osobnosti je pro nás ve Freshlabels přirozeností. I proto jsme se rozhodli festival opět podpořit. Jako oříšek se ale ukázalo, jak na to. Proč? Je to přece tak jednoduché – stačí přijít s duhovým tričkem a vybarvit logo na všech firemních komunikačních kanálech. Pravda, sice se najde pár negativních komentářů od lidí, které bohužel stejné hodnoty nesdílejí, ale je to přece jen 7 dní a s první vlnou slev se i ti největší skeptici vrátí. My jsme se ale rozhodli vydat jinou cestou.

Rozmohl se nám tady totiž takový nešvar zvaný pink washing. Marketingové zneužívání problematických témat je dnes totiž docela trendy. Potom, co na počátku devadesátek osvícení marketéři velkých korporátů objevily duhový důl, pochopili také další značky, že nemusí být podpora queer komunity jen hezké gesto, ale že se na tom dá také slušně vydělat. Netvrdíme, že by se duhou mělo šetřit, každá další bezevšeho přispívá k normalizaci práv menšin, nelíbí se nám ale vytěžování podobných témat čistě za účelem zisku. Podobnou situaci čím dál častěji vnímáme také v oblasti udržitelnosti a ekologie. Ale o green washingu zase přístě.

My jdeme S barvou ven

Abychom jen tak nežvanili, rozhodli jsme se tento víkend darovat 7 % hodnoty tržeb našich pražských obchodů LGBT poradně sbarvouven.cz. Tu provozuje Prague Pride od roku 2015 a jejím hlavním cílem je vytvořit bezpečné a vstřícné prostředí pro všechny, kterých se tématika LGBT týká. Na webu najdete mnoho užitečných článků a v diskrétním chatu si můžete popovídat až s třiceti vyškolenými mentory, kteří si sami prošli různými životními situacemi a jsou připraveni pomoct nejenom queer osobám, ale také jejich příbuzným a přátelům, kteří hledají radu nebo místo, kde si jednoduše popovídat. Pro více informací navštivte www.sbarvouven.cz

A pro Freshlabels crew jsme si nechali vyrobit samolepky „Proud to be myself.“ – jedno je totiž jisté, každý si zaslouží být sám sebou. Pokud se k nám chcete přidat, máme jich pár na rozdávání na našich pražských prodejnách.

Zdroje: newsweek.com, refinery29.com, Facebook Prague Pride