Pomíjivým trendům, kompromisům i zkratkám
Řekněte s Fjällräven „ne“ i vy
To, co jako lidé neděláme a nepoužíváme, je stejně zásadní a neseme za to stejnou odpovědnost jako za vše, co děláme. Ve Freshlabels říkáme už skoro 17 let „ne” na spoustu věcí – na výstřelky, nekvalitní věci a materiály, nepřemýšlení, co bude po nás. Stejně je na tom od roku 1960 Fjällräven, lídr ve světě outdooru.
Fjällräven, švédská značka outdoorového oblečení a vybavení, patří desítky let mezi lídry co do kvality, odolnosti i udržitelnosti používaných materiálů. Zaslouženě. Značka je velký kus cesty před ostatními, ať už mluvíme o používání materiálů, nebo o pravidlech používání chemických látek, které mají nepříznivý vliv na přírodní prostředí. Fjällräven často říká ne. Trendům a zkratkám. Obchodním a marketingovým expertům. „Používejte levnější materiály, buďte módnější, dejte tomu high-tech nádech.“ Ne, ne a ne. Značka často slýchala, že nepřežije, pokud se více nepřizpůsobí. Ale je tady a stále vyrábí funkční, odolné a nadčasové outdoorové oblečení a vybavení, které s vámi vydrží desítky let.
Outdoorové vybavení tvořené tisíci „ne“
Vybavení na túru? Ne, na celý život. A existuje spousta možností. Materiály, střihy, látky a úpravy, které jsou levnější, pohodlnější nebo zrovna více v módě. Brand však věří v outdoorové vybavení, které funguje jak má a je spolehlivé po dlouhá léta. Ve funkčnost, odolnost a nadčasový design bez kompromisů. A určitě lepší outdoorové zážitky pro kohokoliv, kdo si kousky oblékne.
Funkční, odolné a nadčasové vybavení, které vám vydrží po celý život je navržené a vyrobené tak, aby zůstalo aktuální navzdory desetiletí pomíjivých trendů, vydrželo vám po celý život a mohli jste jej dědit z generace na generaci.
Při výběru materiálů hodnotí Fjällräven jejich výkonnost, funkčnost, chemické složení a množství, které bude potřebovat. Neustále také vylepšuje materiály, které již používá. Například odolnou tkaninu G-1000 nyní vyrábí s výrazně nižším dopadem na životní prostředí než dříve. Speciální příručka Fjällräven Chemical Guidelines, která je neustále aktualizována, pomáhá značce orientovat se ve složitém světě nebezpečných a zakázaných chemických látek. Jednou ze skupin škodlivých chemikálií, které se dostává velké pozornosti, je PFC (per- a polyfluorované chemické látky, nazývané také PFAS). Tyto látky budou v EU a USA od roku 2025 legislativně zakázány. Fjällräven jejich používání omezili už v roce 2009. Od roku 2015 nenajdete v produktech značky PFC, kromě zipů, které byly náročnější na vyřešení. I ty má ale Fjällräven od roku 2023 většinově PFC-free a pracuje na odstranění zbytkových množství.
„Ne“ za šťastná zvířata i nadčasovost
„O udržitelnosti našich oděvů bychom nemohli mluvit, pokud bychom neznali životní podmínky zvířat, způsob využívání půdy a ekonomickou životaschopnost farem, od kterých vlnu nebo peří kupujeme,“ říká manažerka pro udržitelné materiály Johanna Mollberg. Jedním z hlavních partnerů značky je například společnost New Zealand Merino Company, která zajišťuje plnou dohledatelnost původu vlny.
Ne Fjällräven říká i pomíjivým trendům. Vyrábět produkty, které vydrží desítky let, je jedna věc. Navrhovat tyto výrobky tak, aby zůstaly aktuální bez ohledu na pomíjivé trendy a módní styly, je věc druhá. Všechny výrobky jsou navrženy tak, aby vydržely desítky let používání a mohly být předány další generaci, případně prodány. A zažít tak nová dobrodružství s novými majiteli. Tímto způsobem se vyrobí méně produktů, spotřebuje se méně energie a méně oblečení či vybavení skončí jako odpad.