Freshlabels Sustainable Store

Rozhovor s architektkou Lenkou Míkovou

Freshlabels, 13. 5. 2020
Další článek

Začátkem května jsme na pražské Letné otevřeli nový Sustainable Store, kde najdete nejširší výběr našich udržitelných produktů. Interiér vytvořený za částečného využití recyklovaných a upcyklovaných materiálů má na svědomí Lenka Míková. Čím se nechala inspirovat, co byla pro ni největší výzva a co se jí v celém prostoru nejvíce líbí, jsme se ptali v následujícím v rozhovoru.

S architektkou Lenkou Míkovou jsme už spolupracovali na našem Backpack Store v Berlíně,  kde vytvořila jedinečné prostorové řešení umožňující neotřelou prezentaci více než 250 batohů. Proto jsme věděli, že náš nový obchod nemůže navrhnout nikdo jiný.

Lenka, která vede svůj vlastní ateliér Lenka Míková architekti, studovala na Fakultě architektury ČVUT v Praze a na ENSA Paris-Val de Seine v Paříži. Zaměřuje se především na rekonstrukce, rezidenční stavby a interiéry. V loňském roce vyhrál její návrh v soutěži o přeměnu vstupních prostor pražského Rudolfina a v roce 2017 získala cenu Interiér roku za rekonstrukci jihočeské usedlosti Dva domy, srnky a stromy. 

Jsme nesmírně rádi, že nám více popsala svou práci na našem nejnovějším interiéru, který reflektuje udržitelnou nabídku Freshlabels.

Za fotky interiéru děkujeme naší kamarádce Alex shoots buildings.

Obvykle nenavrhuješ komerční prostory, proč ses rozhodla pro spolupráci s Freshlabels? Rozhodli se spíš oni pro mě. Navazuje to na naši spolupráci před rokem na berlínském obchodě, kde byli kluci spokojeni. Vedle většinou rezidenčních projektů je to osvěžující změna, ale už víc a víc v ateliéru řešíme právě i jiné druhy zadání, komerční i veřejné interiéry. 

V čem byl projekt na Letné jiný? Vidíš nějaké regionální rozdíly při navrhování prostoru v Berlíně a v Praze? V Praze bylo zadání úplně jiné – Berlín byl zaměřený na batohy, tady bylo hlavní téma udržitelnost obecně a prezentace vybraných značek všeho druhu zboží. Samozřejmě je rozdíl v lokalitě, ale spíš než jiné město jsme řešili přímo návaznost na daný prostor a využití jeho potenciálu či původních prvků.

Obchod na Letné měl kromě sustainable produktů nabídnout i udržitelný interiér. Jak se ti podařilo vypořádat s tímto úkolem? To byla asi největší výzva – jak k tomu přistoupit originálně a pokud možno pravdivě, nespadnout do klišé a zachovat přitom i “svěží” vizuál… a to vše v rámci klasicky limitovaného budgetu. Slovo udržitelnost je dneska používané až nadmíru, až se z něj někdy stává jen prázdný marketingový slogan. Přitom to není jen o tom použít nějaký ekologický materiál nebo postup, jde především o celkovou koncepci a promyšlenost v širších souvislostech. Náš koncept proto řeší interiér jako “showroom” různých takových přístupů – tedy nejen přímočaré použití recyklovaných nebo snadno obnovitelných či odpadních materiálů. Například tzv. “upcycling” neboli další využití starých a původních prvků, které se většinou při rekonstrukcích bourají a vyhazují. Přitom jsou zastaralé spíš vizuálně, životnost ještě mají.

Co to znamená konkrétně? V našem případě to byla hlavně žulová podlaha a schodiště přes tři podlaží s nerezovým zábradlím, pozůstatky dřívějšího interiéru banky s vysloveně devadesátkovým charakterem. Ten se (zatím) vnímá spíš negativně, ale přitom samotné materiály i provedení jsou kvalitní. Byl tedy záměr je zachovat, ale skrz nový kontext posunout jejich vzhled a celkový dojem do nové, současné polohy. Podobně jsme z původních kancelářských svítidel seskládali jedno mega-svítidlo, staré dosluhující zářivky doplnili novými s LED zdroji, takže z toho ve výsledku vznikla nečekaně zábavná světelná koláž a silný interiérový prvek s vlastním charakterem. Dalším principem “udržitelnosti” je celková variabilita a flexibilita interiéru – hlavní výstavní mobiliář tvoří odlehčené modulární konstrukce, které se dají snadno přestavět a proměnit, a tak přizpůsobit měnícím se potřebám prodeje a sortimentu, případně i adaptovat časem na úplně jiný prostor.

“Freshlabels není jen o prodeji sustainable produktů, ale o snaze přemýšlet v širším horizontu, od obalového materiálu nebo dopravy až po edukaci. ”

Můžeš nám blíže představit proces jak interiér obchodu vznikal? Soustředili jsme se na výběr materiálů a jejich kombinaci, která doplní původní žulovou podlahu a její vlastně příjemnou šedou zrnitou texturu. Materiál zvaný Packwall z lisovaných tetrapak obalů od českého výrobce na ni jemně navazuje, díky nízké ceně šel využít na větší plochy, a tak obaluje schodiště a vytváří z něj prostorovou skulpturu, kryje i zkoušecí kabiny.  Korek (exemplární obnovitelný materiál) zase vnáší do interiéru zateplení, recyklovaná džínovina oživení modrou barvou. Teraco dlažba ochraňuje pokladny – nejvíc namáhaný a v detailu vnímaný prvek – s precizním detailem obložení navazující modulárně na spáry podlahy. Zrnitá textura má nadčasový půvab, černá barva pokladny vizuálně akcentuje. Hrubě štípaná žula tvoří odolný obklad soklů i zatížení stojanů a v kombinaci s leštěnou podlahou přináší trochu šmrncovní divokosti.

Co se ti v novém pražském prostoru líbí nejvíc? Baví mě právě tahle specifická kombinace materiálů. A taky skoro disko zářivkové megasvítidlo v přední části a odvaha nechat syrově odhalený podhled se světlíky v zadní části. 

Kde si hledala inspiraci pro obchod na Letné? Máš oblíbený obchod? Dost mě nadchlo například nové sídlo značky Acne Studios v budově bývalé československé ambasády ve Stockholmu – skvěle využívá kvalit jedinečné brutalistní architektury, s respektem i hravostí ji posouvá do současnosti. Je to podle mě ukázkový příklad, jak se dají takové stavby transformovat – namísto toho, aby se prostě zbourali a nahradili něčím novým, bohužel často bezpohlavním. 

Co pro tebe znamená udržitelnost v architektuře? Komplexní uvažování – od konceptu a koncepci návrhu, přes způsob realizace a použité materiály až po dopady samotného provozu ve fyzické, ekonomické i sociální a psychologické rovině.

Co pro tebe znamená udržitelnost v osobním životě? Asi především snaha o upřímnost sám k sobě. A zamyšlení se nad důsledky vlastního chování, nejen ve fyzické formě například odpadu, ale i v širších souvislostech. V tom je mi taky sympatický přístup Freshlabels – není to jen o prodeji “sustainable” produktů, ale o snaze přemýšlet v širším horizontu, od obalového materiálu nebo dopravy až po edukaci.

Lenka Míková and the gang – zakladatelé Freshlabels Honza a Jakub, Lenky kolegyně Anna a Ondra, který všechny nápady precizně zhmotnil.

Přijďte se podívat do našeho nového Sustainable Store (Milady Horákové 11), vyfoťte a sdílejte, co se vám na něm nejvíce líbí a zúčastněte se soutěže, ve které můžete vyhrát voucher na udržitelný nákup!