Od krumpáče do ulic

Tenhle workwear není pro slabý

Barbora Jermanová, 1. 10. 2020
Další článek

Ve svých začátcích šila spousta značek pracovní oděvy. Nenechte se zmást – nebyly to kousky pro práci s grafickými programy a exelovými tabulkami, ale pro tu špinavou – s lopatou, rýčem a kladivem. Ano, bavíme se o značkách, které se staly legendami právě díky mnoholeté tradici a používání těch nejkvalitnějších materiálů. Legendami, které nás oddělily od lovců a sběračů a udělaly z nás děti subkultur, ulice a moderního života.

Oblečení těchto značek ale muselo něco vydržet. Aby se při práci hned nerozpadlo a dalo se v něm vydržet celý den, museli výrobci klást velký důraz na kvalitu, utilitární funkčnost a pohodlí. Dále muselo oblečení obstát na trhu i v čase dějin – tomu většinou pomáhaly silné příběhy. Jsou to značky, které jsou odrazem každodenního života, zážitků z cest, názorů, gest, ale i tradičních hodnot a symbolů kvality a kultury.

Podívejte se na 4 heritage značky, kterým věřily generace před námi a my po nich šílíme dodnes.

Legendární Levisky 501

Jedna z největších módních společností a zároveň lídr v denimovém světě. To je proslulý brand Levi’s®, který obohatil svět převratným objevem. První modré džíny byly vyrobeny a patentovány už v roce 1873, původně byly vytvořeny jako vysoce odolný pracovní oděv pro dělníky. Živoucí legendou se stal model 501. Tyhle “pětsetjedničky”, nebo “five o one” milovala již Marilyn Monroe, doprovázely spolu s černým rolákem a teniskami ikonický model Steva Jobse, několikrát v nich byl zachycen i sportující Barack Obama. V 60. a 70. letech se staly symbolem svobody a dobrodružství. U nás se na ně před Tuzexem stály fronty. Teď už sice nejsou vzácnost, protože na ně nemusíme sbírat bony, ale stále těžší je naopak najít v záplavě fast fashion denim fake-ů kousky, které přetrvají věčnost. Tyhle Levisky budou nosit ještě vaše děti.

Carhartt WIP na tom pořád maká

Jen málo značek se může pochlubit tím, že se jejich zakladatel narodil ještě před občanskou válkou. Hamilton Carhartt byl příkladem podnikavého Američana, který založil firmu na výrobu pracovního oblečení již v roce 1889. Jeho cíl? Vytvořit značku, k níž by všichni vzhlíželi, značku oceňovanou za kvalitu, odolnost a univerzálnost.

Hamilton Carhartt byl nezávislý myslitel, nekonečný tvůrce a průkopník. Férový chlap. Věřil v sebe a zboží, které vyrobil. Sám prohlásil: “Férově bych měl jednat s tím kdo ode mě kupuje, ale i s tím kdo pro mě pracuje.” Vytvořil tak lovebrand, který má dodnes co říct. 

Carhartt WIP se za posledních 30 let stal synonymem mnoha subkultur, především hiphopu. Kouzlo Carhartt WIP spočívá hlavně v tom, že do jejich věcí můžete vnést svou vlastní identitu. A je na ní spoleh. Jejich bunda vám vydrží několik let. A má duši. Tu jí dává patina, která nostalgicky zachycuje to, co všechno s vámi vydržela, a pořád vypadá cool. 

Dickies, podkova pro štěstí

Žádný nováček na trhu, ale pořádně ostřílený brand s bohatou, téměř stoletou historií. Americká legenda z Texasu začala původně s výrobou klobouků a pracovních oděvů. Během 2. světové války zásobovala armádu uniformami. Po válce rozjela firma Williamson-Dickie civilní výrobu, založila nové výrobní závody a sklady a expandovala do celých Států.

Na konci 70. let byste na kalifornských předměstích těžko hledali cool kids, které by na sobě neměly outfit od Dickies. V devadesátkách už to byla kultovní značka, která o sobě dávala vědět celému světu. Ten si ji dodnes pamatuje jako tu, co vydrží bike, skate, školu, kancl i víkend na chatě. A teď možná i tím, jak je od nich všechno pohodlný, klidně i týdenní karanténu. 

A fun fact na konec: slušný terno udělalo z work pants od Dickies hostování v roli “hadrů” Mika Roweho v pořadu Dirty Jobs, ve kterém Mike zkouší nejšpinavější práce světa. Nad vším se v tom pořadu můžete ofrňovat, ale né nad kvalitou Dickies. 

Dr. Martens: Anarchy in … úplně všude

Všichni si asi hned spojí martensky s érou britského punku, totální divočiny, chaosu, nezřízenosti a nespoutanosti. Ale původ martensek najdeme úplně v jiné divočině. A to v polovině 40. let na výletě vysoko uprostřed Alp, při kterém si doktor Klaus Märtens v obyčejných vojenských botách poranil kotník. Navrhl si poté boty, které ho netlačily a dodávaly mu stabilní oporu kotníku a hlavně – dodal martenskám už tehdy tu signature vzduchem odpruženou podrážku. Boty se pak dlouho prodávaly hlavně jako ortopedická obuv. 

Na britský trh se dostaly na apríla roku 1960 v klasické cherry barvě. A pak se teprve začaly dít věci. Stal se z nich dost pozoruhodný fenomén. Jak to udělaly, že je za své přijalo tolik generací a subkultur? Jaktože je přijali především ti, kteří vše předchozí odmítali? Respektive jaktože zrovna martensky jim jako jediné vydržely? 

Martensky jsou prostě klasika, která se s vámi bude vyvíjet celý život a bude jim jedno, jestli jste papež, nebo fotbalový fanoušek. S martenskami můžete být fakt cokoliv. A vždycky u toho s nimi budete vypadat zatraceně dobře. K “malým černým” a červené rtěnce, na koncert Vivaldiho, Kanyeho i do hor.