Výzvy, úspěchy a cíle

Sustainability Report 2020

Freshlabels, 10. 3. 2021
Další článek

Vítejte v naší zprávě o udržitelnosti za uplynulý rok.

Na udržitelnost dnes narazíte na každém rohu. Pro jednoho je to životní styl, pro druhého brzda ekonomického rozvoje, pro třetího prázdný buzzword. Ve Freshlabels vnímáme udržitelnost jako cestu k chytřejší spotřebě, která přináší výhody pro všechny strany – firmy, zaměstnance i zákazníky. A také pro životní prostředí, které zpětně ovlivňuje kvalitu života každého z nás. Hned pro začátek je třeba zmínit, že nic takového jako 100% udržitelnost neexistuje. Nabízí se však řada kreativních a inovativních řešení, které obrací budoucnost k lepšímu. Podívejte se, kam jsme se v oblasti udržitelnosti posunuli v roce 2020 a jaké výzvy nás čekají letos.

Naše dobrodružství

2015

Udržitelnost se stává jedním z pilířů Freshlabels.

|

2016

Zavádíme první verzi hodnocení udržitelnosti produktů.

|

2017

Podepisujeme PET Free Pledge a nadobro se zříkáme balené vody.

|

2018

Bublinkovou fólii nahrazujeme skartovanými krabicemi.

|

2019

Udržitelnost představujeme na Designbloku,
šijeme první vlastní upcyklovanou kolekci FL C 01.

2020

1. Transparentnější a udržitelnější nabídka

Věříme, že základními vlastnostmi zodpovědně vyrobených produktů jsou kvalita a trvanlivost. V těch spočívá efektivní boj proti rychlé módě i problémům, které s sebou přináší. S takovou filozofií vznikalo Freshlabels už v roce 2006 a stojíme si za ní dodnes. Existují však značky, které se pro lepší budoucnost naší planety rozhodly dělat víc. A právě takovým projektům a firmám chceme ve Freshlabels dát silnější hlas.

Každá značka přistupuje k udržitelnosti a odpovědnosti po svém. Za svůj hlavní úkol proto považujeme poskytnout zákazníkům komplexní a snadno přístupné informace. Po několika měsících příprav jsme na jaře 2020 spustili nový transparentní systém hodnocení udržitelnosti. Díky němu mohou naši zákazníci jednoduše zjistit, jaké konkrétní kroky značky v oblasti udržitelnosti podnikají, nebo nepodnikají, a na základě toho se sami rozhodnout, koho svým nákupem podpoří.

Co o našich značkách zjišťujeme?

 

původ materiálů

|

typy barvení

|

etické podmínky výroby

|

znalost dodavatelského řetězce

|

velikost uhlíkové stopy

|

transparentnost výroby

|

certifikace

Zjištěné informace zobrazujeme u každého produktu dané značky.

Jak značky hodnotíme?

Na základě vyplněného dotazníku, pod který se značka podepíše, udělujeme body. Pokud narazíme na nesrovnalost, odpovědi dále prověřujeme. Všechny značky z naší nabídky dělíme dle aktivit, které v rámci odpovědnosti a udržitelnosti vyvíjí, do 4 kategorií. Za udržitelné pak označujeme pouze ty značky, které dosáhnou dvou nejvyšších kategorií. Hodnocení provádíme pravidelně, a tak se skóre může měnit k lepšímu i horšímu. Podrobnější informace o systému hodnocení najdete zde.

Kategorie a počet aktivních značek rozdělených dle stupně udržitelnosti:

* 38 aktivních značek z naší nabídky nám dotazník zatím nevyplnilo. Se značkami průběžně komunikujeme a potřebné informace postupně doplňujeme.

Vývoj naší nabídky

Naše kritéria hodnocení nám umožňují dělat lepší rozhodnutí také při nákupu zboží. Naším cílem je zvyšovat podíl investic do produktů a značek, které jsou z ekologického i etického hlediska odpovědnější.

“V sezóně podzim/zima 2020 jsme investovali 50 % nákupního rozpočtu do udržitelných značek. Pro sezónu podzim/zima 2021 jsme si dali za cíl tento podíl navýšit na 75 %. ”

— Jakub Veselský, zakladatel a CEO Freshlabels

Naši lídři v udržitelnosti

 

Znacky

2. Chytřejší balení

Balení vnímáme jako problém spojený s online nákupy. Hledáme proto řešení, která omezují tvorbu odpadu i uhlíkové stopy. Nové obaly neustále vylepšujeme, aby byly co v nejvyšší míře recyklované i recyklovatelné. Namísto nové bublinkové fólie z plastu používáme výplň ze skartovaných kartonů a krabic, které už nemají jiné využití. Papírové tašky na prodejnách nerozdáváme zdarma, abychom zamezili plýtvání.

Spouštíme projekt upcyklace krabic

Od června 2020 mají zákazníci možnost nechat si balíček poslat v použitém upcyklovaném balení. Krabice pro tento typ dopravy získáváme jak od našich zákazníků, tak od partnerů, kteří pro ně nemají další využití. Takovým způsobem spolupracujeme například s firmami Pražské vodovody a kanalizace, a.s. – Veolia, Vodafone nebo Obživa.cz.

Krabice

Zůstává také možnost zvolit nový obal z recyklovaných materiálů, který jsme nově zpoplatnili symbolickou částkou 10 Kč.

Používáme udržitelnější obaly

Podařilo se nám najít udržitelnější plastové pytle. Takové, které jsou vyrobené ze 100% recyklovaného plastového odpadu a jsou i dále recyklovatelné.

Zrušili jsme tištěné faktury v zásilkách

V květnu 2020 jsme tištěné faktury v zásilkách nahradili elektronickými.

3. Edukace a inspirace

Lepší budoucnost stojí na spolupráci a vzájemné komunikaci. Naše zákazníky, kolegy, dodavatele i širokou veřejnost chceme inspirovat nejen k smysluplnějším nákupům, ale také udržitelnějšímu životnímu stylu. K tomu používáme všechny naše kanály: sociální sítě, newsletter, blog Discovermag i prostor a váš čas na našich prodejnách.

Slovník pojmů

Udržitelnost je někdy složitá věda, ve které není snadné se vyznat. Od května 2020 najdete na webu praktický Slovník pojmů, který pomůže s vysvětlením většiny zásadních termínů. Dozvíte se v něm například, co je to CSR, greenwashing, udržitelný rozvoj i jaký význam má většina ekologických certifikátů.

Průvodce materiály

Udržitelnost výrobků se v první řadě odvíjí od materiálů, ze kterých byly vyrobeny. Správná péče zase pomáhá prodloužit délku jejich životního cyklu. V květnu 2020 jsme na webu zveřejnili Průvodce materiály. Ten obsahuje nejen základní informace o materiálech – přírodních i umělých, ale také jejich výhody a nevýhody užívání, ekologický dopad a informace o správné péči, jako je praní nebo skladování.

Přednášky a workshopy

Rádi se učíme a informace předáváme dál. V roce 2020 jsme uspořádali přednášku o udržitelnosti při příležitosti otevření našeho Freshlabels Sustainable Store, zúčastnili se Sustainable Weeku na pražském tržišti Manifesto, přednášeli na Open Days univerzity Newton College a promluvili v rámci panelové diskuze na téma udržitelný konzum v holešovickém Studiu Alta. V podobných aktivitách budeme pokračovat, jakmile to pandemická situace dovolí.

4. Freshlabels Sustainable Store

Po letech plánování se nám splnil velký sen. 4. května 2020 jsme na pražské Letné otevřeli první Freshlabels Sustainable Store, ve kterém nabídku tvoří jen ty produkty, které splňují naše kritéria udržitelnosti. Ať si tak v naší prodejně vyberete cokoli, máte jistotu, že produkt splňuje vysoké etické a ekologické standardy.

Na přestavbě interiéru jsme spolupracovali s talentovaným ateliérem české architektky Lenky Míkové. Částečně jsme využili původní vybavení prostoru, kterému jsme pomocí upcyklace vdechli nový vzhled. Sáhli jsme ale také po inovativních materiálech, jako například packwall deskách vyrobených z recyklovaného a za sucha lisovaného Tetra-Paku. Naší vizí bylo vytvořit trvanlivý, avšak flexibilní prostor. Výstavní mobiliář proto tvoří modulární konstrukce, které nám dovolují prodejnu snadno přestavět, adaptovat aktuálním potřebám a časem možná i proměnit v úplně nový prostor. Více si o přestavbě můžete přečíst také zde.

Prodejna bohužel vlivem pandemie a ochranných opatření zůstala po většinu roku 2020 zavřená. Doufáme, že se situace brzy zlepší a my vám zase budeme moct nabídnout nejen největší výběr udržitelných značek na jednom místě, ale také setkání, workshopy nebo diskuze.

5. Cirkularita

Na podzim roku 2020 jsme spustili pilotní verzi projektu Freshlabels Loop. Ten funguje na principu zpětného odkupu produktů, které u nás zákazníci v minulosti nakoupili, ale už pro ně nemají využití.

Jak Freshlabels Loop funguje?

Zákazníci nám na prodejny mohou přinést stále funkční zboží, které u nás nakoupili během posledních pěti let. Podle druhu produktu a značky jim potom vystavíme tzv. Loop kredit, který mohou uplatnit při dalších nákupech.

Proč to děláme?

Přestože vždy vybíráme kvalitní produkty, které mohou sloužit dlouhá léta, je přirozené, že zákazníkům mohou přestat sedět – velikostí, střihem nebo stylem. My takovým kouskům chceme dopřát druhou šanci. Nabídneme je k dalšímu nákupu, zajistíme upcyklaci či recyklaci nebo je darujeme potřebným.

“Cílem Loopu je prodloužit životní cyklus našich produktů a ušetřit zákazníkům starosti s prodejem nebo darováním plně funkčních věcí, které tak dál mohou dělat radost.”

— Jan Bouška, zakladatel a CMO Freshlabels

V rozvoji projektu nás bohužel zabrzdila pandemie a nemožnost vracet zboží do našich obchodů. Jednou z našich aktuálních priorit je spuštění projektu Freshlabels Loop také online.

Naše cíle pro rok 2021

1. Spustit online verzi cirkulárního projektu Loop, která umožní zpětný odkup vzdáleně.

|

2. Odeslat minimálně 50 % zásilek v upcyklovaných obalech.

|

3. Představit vlastní udržitelnou kolekci.

|

4. Spustit druhou fázi projektu Loop – prodej pre-owned produktů.

|

5. Zvýšit podíl udržitelné nabídky na 75 % do konce roku 2021.

|

6. Zavést klimaticky neutrální dopravu do vybraných zemí.

|

7. Spustit bezpapírové online vrácení a reklamaci.