Výzvy, úspěchy a cíle

Sustainability Report 2021

Freshlabels, 16. 4. 2022
Další článek

Vítejte v naší zprávě o udržitelnosti za rok 2021.

Ve všem, co děláme, se snažíme jít pod povrch. Udržitelnost, která je vedle designu a kvality jednou ze tří hlavních hodnot Freshlabels, není výjimkou. Podívejte se, kam jsme se v oblasti udržitelnosti a odpovědnosti posunuli v roce 2021 a jaké výzvy jsme si předsevzali pro rok 2022.

Naše dobrodružství

2015

Udržitelnost se stává jedním z pilířů Freshlabels.

|

2016

Zavádíme první verzi hodnocení udržitelnosti produktů.

|

2017

Podepisujeme PET Free Pledge a nadobro se zříkáme balené vody.

|

2018

Bublinkovou fólii nahrazujeme skartovanými krabicemi.

|

2019

Udržitelnost představujeme na Designbloku,
šijeme první vlastní upcyklovanou kolekci FL C 01.

|

2020

Otevíráme Freshlabels Sustainable Store s čistě udržitelnou nabídkou, spouštíme zcela nový komplexní způsob hodnocení udržitelnosti značek, naplno rozjíždíme zasílání ve znovu použitých obalech a zveřejňujeme Slovník udržitelných pojmů a Průvodce materiály.

2021

1. Udržitelnější nabídka

Věříme, že základními podmínkami zodpovědně vyrobených produktů jsou trvalá kvalita a nadčasový design. V tom spočívá efektivní boj proti rychlé módě a problémům, které s sebou přináší. S takovou filozofií vznikalo Freshlabels už v roce 2006 a stojíme si za ní dodnes. Existují však značky, které se pro lepší budoucnost naší planety rozhodly dělat víc. A právě takovým dáváme ve Freshlabels stále silnější hlas.

Každá značka přistupuje k udržitelnosti a odpovědnosti po svém. Míru udržitelnosti značek proto hodnotíme na základě informací získaných z našeho vlastního komplexního dotazníku, který všem značkám posíláme. U každého produktu na našich stránkách se můžete dozvědět nejen, jak si která značka celkově stojí, ale získat navíc konkrétní informace o jednotlivých aspektech životního cyklu produktů. Uvádíme i to, když značka na náš dotazník zatím neodpověděla.

Více o kritériích a způsobu hodnocení najdete zde

42 opravdu udržitelných značek

 

Aktuálně máme v portfoliu 42 značek (jejichž produkty máme skladem), které si zasloužily náš Sustainable Tag, takže splňují nadpoloviční většinu hodnotících kritérií. A v hledáčku už máme spoustu dalších. Udržitelně se tak u nás můžete obléct od hlavy až k patě. Stávající značky zároveň průběžně hodnotíme, takže některé můžou tag získat a některé o něj můžou přijít.

Kategorie a počet aktivních značek rozdělených dle stupně udržitelnosti (dvěma nejvyšším kategoriím zároveň udělujeme náš Sustainable Tag):

 

* 23 aktivních značek z naší nabídky nám dotazník zatím nevyplnilo. Během roku 2021 se nám podařilo číslo snížit z původních 38 a naším cílem je mít vyplněný dotazník co nejdříve ode všech.

65% podíl udržitelných značek

 

V sezóně podzim/zima 2021 jsme investovali 65 % nákupního rozpočtu do certifikovaných udržitelných značek, které získali náš Sustainable Tag. Naším plánem bylo dosáhnout 75 %, což se nám bohužel nepodařilo. Důvodem byly především komplikace související s pandemií, ale i nedostatečná nabídka nových značek, které by splňovali naše kritéria udržitelnosti.

 

 

“Během roku 2021 se nám podařilo zvýšit podíl produktů od certifikovaných udržitelných značek o 15 procentních bodů.”

— Jakub Veselský, co-founder Freshlabels

Naši lídři v udržitelnosti

 

Znacky

2. Znovu použité balení

Našim zákazníkům nabízíme od roku 2020 možnost nechat si poslat zásilku ve znovu použitém balení. Krabice získáváme jak od zákazníků samotných, tak od partnerů z řad firem, jako např. Pražské vodovody a kanalizace, a.s. – Veolia, Vodafone, Obživa.cz nebo Book Therapy.

Máme velkou radost, že jsme v posledních měsících roku 2021 dosáhli našeho plánovaného cíle odesílat přes 50 % všech zásilek bez nutnosti použít nově vyrobené balení. 

Jako výplně používáme v případě potřeby staré skartované kartony namísto bublinkové fólie.

V případě, že si zákazník přeje nové balení, používáme krabice a zasílací pytle z maximálně recyklovaných materiálů.

Za ekologičtější variantu balení si u nás zákazník oproti běžné praxi jiných obchodů nic nepřiplácí. 

Krabice

 

3. Bezpapírové vrácení a reklamace

Potom, co jsme v roce 2020 tištěné papírové faktury nahradili elektronickými, skoncovali jsme v roce 2021 i s tištěnými formuláři pro vrácení zboží. V našich zásilkách proto nenajdete žádné zbytečné papíry, které často končí v koši.

Spolu s tím jsme spustili také online reklamační proces.

 

4. Loop – program zpětného odkupu

Freshlabels Loop, náš program zpětného odkupu produktů, které u nás zákazníci v minulosti nakoupili, ale už pro ně nemají využití, jsme zavedli v prosinci 2020. V první fázi jsme zákazníkům chtěli nabídnout možnost vrátit zboží fyzicky na našich prodejnách, vývoj pandemie nám to ale bohužel zněmožnil. Na jaře 2021 jsme proto spustili Loop Online se zvýhodněným zasláním produktů prostřednictvím Zásilkovny.

Jakmile to situace umožnila, zorganizovali jsme v našem pražském Sustainable Storu historicky první Loop Market, kde si zákazníci mohli poprvé pořídit Freshlabels produkty z druhé ruky. V naší letenské pobočce jsme následně vytvořili Freshlabels Archiv, kde nabídku pre-owned produktů průběžně doplňujeme.

5. Klimaticky neutrální doprava

Pro zasílání na německý trh jsme se rozhodli přejít na klimaticky neutrální dopravní službu DHL GoGreen, která využívá vyššího podílu energie z obnovitelných zdrojů a kompenzuje emise CO2 pomocí certifikovaných a transparentních klimatických projektů. Podobnou službu se budeme snažit co nejdříve rozšířit i na ostatní země.

6. Certifikát Heureka Udržitelný Eshop

Na konci roku 2021 jsme jako jeden z prvních čtyř eshopů na českém trhu získali nový certifikát společnosti Heureka. Ocenění nám bylo uděleno na základě našeho odpovědného přístupu k životnímu prostředí i rovným příležitostem, které nabízíme naším kolegům bez ohledu na pohlaví, národnost, barvu kůže, víru, sexuální orientaci nebo genderovou identitu.

 

Co se nám nepodařilo

Splněno

 

  1. – Odeslat minimálně 50 % zásilek v upcyklovaných obalech.
  2. – Spustit online verzi cirkulárního projektu Loop, která umožní zpětný odkup vzdáleně.
  3. – Spustit druhou fázi projektu Loop – prodej pre-owned produktů.
  4. – Zavést klimaticky neutrální dopravu do vybraných zemí.
  5. – Spustit bezpapírové online vrácení a reklamaci.

 

Nesplněno

 

  1. – Zvýšit podíl udržitelné nabídky na 75 % do konce roku 2021.
  2. Podíl udržitelných produktů jsme navýšili, nepodařilo se nám ale ke konci roku překonat hranici 65 %. Důvodem byly především komplikace související s pandemií, ale i nedostatečná nabídka nových značek, které by splňovali naše kritéria udržitelnosti.
  3. – Představit vlastní udržitelnou kolekci.
  4. Vzhledem k náročnosti celého procesu a ostatním prioritám jsme se rozhodli, i když neradi, tento krok posunout. 

Naše cíle pro rok 2022

1. Zvýšit podíl zásilek odeslaných ve znovu použitých obalech na alespoň 60 % ke konci roku 2022.

|

2. Zvýšit podíl produktů od udržitelných značek certifikovaných Sustainable Tagem na 70 % pro sezónu podzim-zima 2022.

|

3. Začít s dlouhodobou podporou vybrané neziskové organizace, jejíž cíle se shodují s našimi.

|

4. Představit vlastní udržitelné produkty.

|

5. Vylepšit prezentaci udržitelných produktů online i v našich kamenných obchodech a dát tak zákazníkům možnost jednodušeji zjistit konkrétní udržitelné vlastnosti produktů.

|

6. Spustit komplexní edukativní obsah – Sustainable Academy.

|

7. Vyměnit dodávku se spalovacím motorem za elektrickou.