Jak vzniká Fjällräven batoh

Od rýsovacího prkna do přírody

Anna Zelená, 15. 6. 2020
Další článek

Fjällräven vytváří odolné, funkční a nadčasové outdoorové vybavení, které už 60 let inspiruje k výletům do přírody. A protože pro vás hledáme ty nejzajímavější a zároveň ohleduplné produkty, Fjällräven nesmí na Freshlabels chybět. Pojďme se podívat na to, jak vznikají jejich batohy a co se skrývá za tajuplnou fjällräv, tedy polární liškou, zdobící každý kousek od tohoto brandu.

U zrodu značky Fjällräven stál nadšenec jménem Åke Nordin, který své podnikatelské plány začal pomalu spřádat v poválečných 50. letech ve švédském městečku Örnsköldsvik. 

Åke trávil každou volnou chvilku v lese a často vyrážel na celý týden do severské divočiny. A jak rostl jeho hlad po objevování nových míst, zvětšovala se i jeho frustrace z nedostatku lehkého a funkčního vybavení. Rozhodl se proto, že si sám navrhne a vyrobí lepší batoh. Upravil si vak do tvaru V, aby udržel těžiště co nejvýš, připevnil ho na dřevěný rám, který mu zajistil stabilitu, a vyrazil. Jeho nový batoh byl tak dobrý, že když na cestě potkával zkušené lesníky a pastevce sobů, žádali ho, aby jim taky takový vyrobil. 

Åke začal soustředit veškerou svou kreativitu a houževnatost na hledání lepších řešení i u dalšího outdoorového vybavení a v roce 1960 založil značku Fjällräven s logem malé polární lišky.

Vytváření batohu Fjällräven se dodnes řídí několika pevnými zásadami, jako je nadčasovost a jednoduchý design, odolnost, udržitelnost a funkčnost. Návrhářská část procesu začíná ručně kreslenými náčrtky, které jsou poté přesunuty do počítače, aby mohly vzniknout technické výkresy. Již v raných fázích dochází k úzké spolupráci pracovníků v továrně s návrháři. Tým designérů ze Švédska pravidelně navštěvuje továrnu ve Vietnamu a dohlíží na výrobní proces.

“U jednodenního batohu trvá celý proces od prvních návrhů až po dokončení hotového výrobku a distribuci do obchodů přibližně 2 roky. ”

Nové tkaniny prochází několika laboratorními testy, aby se zjistilo, jestli splňují standardy Fjällräven. I když berou v potaz styl a celkový design, správně vybrané materiály hrají hlavní roli. Pro výrobu se používají materiály jako organická bavlna, recyklovaná bavlna, recyklovaný polyester, vlastní Fjällräven materiály (např. Bergshell) nebo kůže, která pochází ze zvířat, jež byla chovaná pro masnou produkci.

Fjällräven nepřistupuje k udržitelnosti jako k samostatnému projektu. Je základem všeho, co dělají a všichni se snaží dělat udržitelná rozhodnutí. Proto například v roce 2012 přestali používat fluorokarbony, které mohou být toxické a navíc nejsou v přírodě vůbec rozložitelné.

Již v první fázi jsou jednodenní batohy testovány zaměstnanci kanceláře. Téměř všichni jsou totiž aktivní lidé, kteří rádi tráví čas venku. Jakmile se připraví prodejní prototypy, jsou ve větším měřítku otestovány ambasadory Fjällräven a členy zkušebního týmu. Veškerou zpětnou vazbu pak shromáždí a provedou podle ní poslední úpravy. Až potom představí finální verzi batohu.

U jednodenního batohu trvá celý proces od prvních návrhů až po dokončení hotového výrobku a distribuci do obchodů přibližně dva roky. Jak se proces vyvíjí, dostává batoh postupně vlastnosti, které byly na původním nákresu. Nakonec je vše tak, jak má být, od přezek a popruhů až po barvu a výztuhy.

Inspiruje vás Fjällräven stejně jako nás? Máme pro vás ještě další skvělou zprávu. Fjällräven nově získal náš Sustainable tag! Na základě splnění transparentních kritérií udržitelnosti, které jsme představili na začátku června, nyní můžete najít produkty s polární liškou i v našem Sustainable Store na Letné. Přijďte se podívat a prozkoumejte všechny Fjällräven produkty.