Slavíme Světový den grafického designu

Objevte tajemství originálních grafických printů

Anna Zelená, 27. 4. 2020
Další článek

Grafika je nedílnou součástí Freshlabels a moc daleko bychom to bez ní nedotáhli. Odráží se nejen v naší komunikaci, ale i v celkovém výběru produktů. Proto si dnešní Světový den grafického designu zaslouží velkou oslavu. Neujal se toho nikdo jiný než náš artist-in-residence Emil Taschka. Vybral pro vás ojedinělé grafické kousky z nabídky Freshlabels a připravil k nim speciální kurátorský výklad.

Emil Taschka má ve Freshlabels mimo jiné na starosti design našich výloh. Jestli jste je ještě neviděli, vyražte do Jindřišské nebo Panské. A rozhodně si nenechte ujít jeho nové EP Reetaics, které si můžete poslechnout TADY.

V tomto článku se zamýšlí nad grafickými návrhy, které jsou k vidění na mnoha našich produktech, a představuje vám jejich původ a inspiraci.

MAKIA

Práce finského seskupení Makia vypráví příběhy ze života v severském prostředí. Moře a les jsou proto bazálním zdrojem vyobrazených situací. Na kompozici nazvané “leisure t-shirt” se díváme na zoologicky výjev, který autor dokonale vypozoroval z reality a následně transformoval do výtvarného díla. Bílý pták (pravděpodobně z čeledi Čajková) je zachycen při jedné z jeho přirozených životních potřeb. Bez mrknutí oka a pochopitelně bez vědomí následků vrhá obsah svých útrob na nedefinovaný povrch. Ten můžeme s trochou fantazie zaměnit za palubu jachty, či veřejný mobiliář. Je známo, že racci představují ve finských přístavech problém. Kromě poškozování různých povrchů svými výkaly, disponují zvýšenou agresivitou, proto nás velký blok výstražné žluté barvy urguje číst grafiku i jako varovný symbol.

LOREAK

Tričko, schematicky nazvané “Ts Fol Lo Jrsy”, je plátnem pro sítotiskovou koláž. Úderné textové heslo amerického architekta Louisa Sullivena, které zformuloval v roce 1896, se stalo v 30. letech manifestem architektů modernismu. Sullivan vyslovuje zákon, v němž argumentuje, že všechny materiály v přírodě reflektují svou přirozenou funkci. Na grafice je zároveň prvním záchytným bodem. Pozornému divákovi neunikne, že symbol přímé řeči není na svém místě, ale létá kdesi v prostoru. Autor synkreticky propojuje text s obrazem a doplňuje o tázací interpunkci. Jsme svědky intenzivního dialogu mezi utopickým výjevem architektury, teorií předchůdce modernismu a siluetou žirafy. Ta za živočišnou říši řeší otázku svého postavení v městském prostředí.

CARNE BOLLENTE

Figurální kompozice “position: impossible” je dichromatická souhra barevných ploch, tématicky vycházející z kapitol staroindických textů Kamasutra. Na výjevu pozorujeme koitální nezdar. Ačkoli se v současnosti jedná o poměrně běžný úkaz, mimika aktérů prozrazuje snahu o nápravu. Celkové umístění figur a vyvážení dvou kontrastních barev na šedé struktuře dodává pocit rovnováhy.

OBEY

Serigrafický rastr multiplikovaného lidského oka v nadživotním měřítku působí znepokojivým dojmem. Připomíná shluky pouličních průmyslových kamer, které mají za úkol zachytit každý centimetr sledovaného prostoru. Člověk se na ulici, stejně jako divák tohoto díla, stává předmětem pozorování. Bunda je symbolickým objektem, mementem, že veřejné soukromí má okleštěné hranice.

WEMOTO

Fauna a flóra nebyly nikdy v harmonii více než na grafické košili německé kreativní skupiny Wemoto. Je idylickou ilustrací země, ve které nejde ani náznakem cítit zásah neznámého cizího druhu – Homō. Koloritem a plánovou kompozicí připomíná práci Hieronyma Bosche, který se naopak tematicky věnoval osudu lidí na zemi a jejich putování do záhrobí. V porovnání s tím je grafický pattern nazvaný “kirsten” nikdy nezažitou vzpomínkou na život bez lidské populace.