Novinky v módním průmyslu a hlavně..

Trendy v udržitelné módě

Barbora Horáková, 7. 8. 2023
Další článek

Technologie se každý den nezastavitelně posouvají dopředu. Krok se s nimi snaží držet i módní průmysl a to i s ohledem na udržitelnost. Pojďme se podívat, jaké jsou aktuální trendy v udržitelné módě a s jakými technologiemi módní společnosti na cestě za udržitelností pracují.

Udržitelnost má mnoho podob a významů, které jsou často zastíněny představou, že se jedná o ekologickou produkci – nebo konkrétněji certifikovanou ekologickou produkci. Tato představa bohužel nevytváří prostor pro uvědomění, že udržitelnost je nejen o první fázi života produktů – výrobě, ale také o průběhu a konci tohoto řetězce. S každým rokem se tento průmysl zefektivňuje a naštěstí se v mnohých novinkách protíná linka udržitelnosti a inovace. Proto pro vás máme několik trendů ze světa módy, které by mohly vést k udržitelnější budoucnosti módy.

AI

Aktuálně se svět módního průmyslu mění nejen na úrovni nových materiálů, ale i v zapojení nových technologií. Značky každým rokem zefektivňují způsob, kterým oblečení produkují a to vede k zapojení nástrojů jako je právě umělá inteligence nebo třeba virtuální prostor.

Umělá inteligence dnes může pomáhat s taktikou a predikcemi ještě dřív, než se vůbec spustí produkce. Jedná se o způsob, kterým může značka minimalizovat nadprodukci. Umělá inteligence dokáže stále efektivněji odhadnout chování trhu, trendů nebo budoucích uživatelů a tomu se následovně přizpůsobí i výroba.

Díky tomuto nástroji nemusí značka následovně složitými procesy zpracovávat neprodané kusy. Tyto procesy jsou většinou neekologické, ekonomicky náročné a ve velkém procentu se jedná čistě o odsun oblečení do oblastí, kde na něj pak velká značka může “zapomenout”, zatímco místní obyvatelé trpí následky. Menší a správně zaměřená výroba vede k menšímu množství odpadu, což je stále čerstvým tématem. Je nutné zaměřovat se na každou část celého řetězce.

Virtuální kabinky

Díky novým programům v oblasti virtuálního prostoru je možné nakupovat módu po vyzkoušení v tzv. Virtuální kabince. Virtuální zkušební kabinky jsou novinkou, která dopomáhá zákazníkovi objednat oblečení, které mu doopravdy sedne nebo aspoň přiblíží reálný vzhled. Virtuální kabinky fungují na principu vrstev na nějakém typu dat – může se jednat o snímky postavy z 360 stupňů, na které je následně nasazen daný kus oblečení. Je také možné pomocí kamery scannery použít AI, aby vytvořila na základě obrazu model postavy se stejnými nebo velice podobnými mírami a na tento model se následně “obleče” daný kus.

I v tomto případě se jedná o cestu k udržitelnějšímu zacházení s oblečením a módou, spíš než o udržitelnější tvoření módy. Virtuální zkoušení může zákazníka vést k zodpovědnějšímu a svým způsobem méně impulzivnímu nákupu.

Mimo jiné se virtuální oděv používá i v oblasti prezentací a přehlídek kolekcí. Za posledních několik let proběhlo už pár zcela virtuálních prezentací módních domů. I to vede k výrobě pouze “nutného a to právě z důvodů, že z materiálu vzniknou pouze designy, které si někdo cíleně objedná po shlédnutí virtuální show.

Upcyklace

Upcyklace je fenomén už dlouhá léta. Ať už se jedná o přešívání starých uniforem, přešívání džín nebo stříhání triček, všichni jsme ji viděli, zažili a možná i dělali. Spousta předních designérů 20. století zařadila upcyklaci do hlavních forem zpracování materiálů na začátcích (i průběhu) svých kariér. I přestože v očích mnohých se upcyklace umístila na místo podřadnější techniky, často je u ní právě naopak nutná mnohem obsáhlejší znalost a preciznost, jelikož jde o práci s limitovaným množstvím materiálu.

V posledních letech vzala upcyklace za své a část trhu vybojovala nově uchopenou “raw” estetikou, kterou si zamilovala Gen-Z. V následném protiútoku však tuto estetiku převzaly fast fashion řetězce a výsledkem je jakési nové pootočení celé re-make scény.Některé značky správně pochopily, že předstírat upcyklaci nebo brát si její image nebude cestou do srdcí všech a nebo to ani není v jejich silách, avšak měli zájem tuto znovuzrozenou formu zapojit i u sebe.

Velkým jménem je aktuálně Nicole McLaughlin, která redesignuje sportovní a outdoorové produkty, které jí značky posílají právě ze svých neprodejných zásob. Mimojiné se věnuje workshopům, kde se snaží zájemce učit, kolik dalších možností jeden produkt má a jak ho využít i po jeho “dosloužení”. Jedním z nejdůležitějších bodů Nicoliny práce je vyzdvihnutí hodnoty materiálu. Tím, že zpracovává hlavně sportovní nebo outdoorové materiály, vdechuje život textilu, který po dosloužená kvůli svým vlastnostem nemůže být “zpracován” nijak jinak než odvozem na skládku.

NetPlus

NetPlus je materiál vytvářen pomocí recyklace rybářských sítí. Bureo, výrobce NetPlus, spolupracují s americkými rybářskými komunitami a z jejich nepoužitelných sítí tvoří tento inovativní materiál. NetPlus se dále objevuje ve všech možných podobách. A to jak v oblečení, tak i v doplňcích. I Bureo tedy pracuje s odpadem, který přetváří, zároveň výroba NetPlus aspiruje k tomu být ekologicky šetrná. Bureo není jediným výrobcem tohoto typu materiálu, s každým rokem přibývá víc a víc hráčů v oblasti recyklace odpadu.

Zdroje

  • NetPlus. Bureo [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://bureo.co/pages/netplus
  • NetPlus® Recycled Fishing Nets. Patagonia [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://www.patagonia.com/our-footprint/netplus-recycled-fishing-nets.html
  • What Are Virtual Fitting Rooms and How Do They Work? Shopify [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://www.shopify.com/retail/virtual-fitting-rooms
  • Sustainable Fashion Trends to Watch in 2023 and Beyond: Ideas for Apparel Retailers. 3D Look [online]. [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://3dlook.ai/content-hub/sustainable-fashion-trends-to-watch-in-2023/
  • The State of Fashion 2023: Holding onto growth as global clouds gather. McKinsey&Company [online]. 2022 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://3dlook.ai/content-hub/sustainable-fashion-trends-to-watch-in-2023/
  • Bringing the real world shopping experience online. Style Me [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://style.me/virtual-fitting/
  • 6 Trends that will shape sustainable fashion in 2023. Recovo [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://recovo.co/blog/trends-that-will-shape-sustainable-fashion-2023/
  • 6 Trends that will12 Materials Of The Future That Could Change The Face Of Fashion shape sustainable fashion in 2023. Vogue [online]. 2022 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://recovo.co/blog/trends-that-will-shape-sustainable-fashion-2023/
  • Nicole McLaughlin and Merrell 1TRL Ready A Remastered Moc Collaboration. HYPEBEAST [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://hypebeast.com/2023/6/nicole-mclaughlin-merrell-moc-release-date
  • Reigniting Passion: Nicole McLaughlin Design Workshops. Camelbak [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://www.camelbak.com/blog-reigniting-passion-Nicole-McLaughlin-design-workshops.html#
  • UK Fashion and Sustainability Market Report 2023. MINTEL [online]. 2023 [cit. 2023-08-04]. Dostupné z: https://store.mintel.com/report/uk-fashion-sustainability-market-report?_its=JTdCJTIydmlkJTIyJTNBJTIyNmVhNjg5MmYtOTAyNS00Yjc5LWJjZWMtYzNhZmJjNTcyODkwJTIyJTJDJTIyc3RhdGUlMjIlM0ElMjJybHR%2BMTY5MDIyODQ1Nn5sYW5kfjJfMzI4M19zZW9fZWI0NGY1ZjA0MGJmNzhkZGM4MTUzZDlhMzRmNTU2NjYlMjIlN0Q%3D