Rozhovor s Head of Buying Barborou Geršlovou

Udržitelnost je pro nás víc než slovo

Anna Zelená, 28. 5. 2020
Další článek

V novém Freshlabels Sustainable Store v Praze, který jsme otevřeli na začátku května, najdete pouze produkty, které na základě našeho transparentního a striktního systému hodnocení získaly Sustainable tag. Zeptali jsme se naší Head of Buying Barbory Geršlové na to, jak se svým týmem vybírá nové značky, co znamená udržitelná móda a jak poznat greenwashing.

Od roku 2010, kdy jsme poprvé přivezli malou kolekci od WeSC vyrobenou z organické bavlny, jsme došli až do bodu, kdy se u nás můžete obléknout od hlavy až k patě do udržitelných produktů. 

Každý den na tom pracují naši nákupčí, které vede Barbora Geršlová. Bára je nadšená cestovatelka a v čínské restauraci si dokonce zvládne objednat čínsky. Ve Freshlabels pracuje už 3,5 roku a zajímá se o udržitelnost a cirkulární ekonomii, které se věnovala i po akademické stránce. 

Náš zelený Sustainable tag jasně označuje produkty, které splňují nejen estetické a funkční požadavky Freshlabels, ale při jejichž výrobě se zároveň myslí na dopady na životní prostředí a zapojené pracovníky. Informace od značek získáváme na základě sustainable dotazníku, který obsahuje pečlivě vybraná kritéria týkající se například materiálů, výroby nebo transparentnosti. Více se už ale dozvíte přímo od Báry v následujícím rozhovoru.

Jak objevujete nové udržitelné značky? Ať už vybíráme sustainable značku nebo ne, vždy je pro nás zásadní design, kvalita, příběh značky a přidaná hodnota produktů. Udržitelnost je pro nás několik posledních sezón zásadní aspekt při hledání nových značek, tudíž se primárně snažíme do portfolia přidávat ty značky, které se o udržitelnost zajímají a jdou jí naproti. Všem potenciálně novým značkám posíláme náš sustainable dotazník předtím, než se finálně rozhodneme, zda je do portfolia přidat.

Podle čeho poznáš, že značka pouze nevyužívá greenwashing, ale opravdu se o udržitelnost zajímá? Věřím, že náš dotazník je nastaven tak, že se na základě jeho vyplnění dá posoudit, zda se značka o udržitelnost opravdu zajímá, nebo je to jenom marketingový nástroj. Preferuji se se zástupci brandů na toto téma osobně pobavit a vést kritickou diskuzi o jejich přístupu a transparentnosti. Pokud k tomu někdo nemá co říct, jde jasně poznat, že udržitelnost není součástí firemních ambicí.

Jak získávají značky Freshlabels sustainable tag? Poslední rok jsme se věnovali vývoji a rozeslání našeho dotazníku, který klade otázky na materiály, výrobu a nebo třeba znalost dodavatelského řetězce. Dotazník má vlastní bodovací systém a pokud značka získá nadpoloviční většinu počtu bodů, tj. minimálně 4 ze 7, získá náš Sustainable tag. Rozlišujeme pak ještě 2 úrovně udržitelného přístupu. Značky, které získali 6 až 7 bodů považujeme za lídry, kteří mohou jít svými praktikami příkladem módnímu průmyslu.

Které 3 sustainable značky tě baví nejvíce a proč? Jenom 3? 🙂 Mezi dlouhodobé oblíbence určitě patří značka Patagonia, která byla v udržitelné produkci pionýrem už v 90. letech. Baví mě jejich firemní kultura, heritage a zároveň funkčnost. Dalším mým oblíbencem je značka Baserange, soustředící se kromě apparelu i na udržitelné spodní prádlo, které je moc pohodlné a zároveň estetické. Jako posledního favorita zmíním značku Good News. Jde o poměrně mladou značku z Londýna, která vyrábí obuv s podrážkou z recyklovaných pneumatik. Kromě jejich udržitelného přístupu mě baví jejich neotřelý design.

Co se ti na novém Sustainable Store líbí nejvíce? V první řadě jsem moc pyšná na celý koncept jako takový. Líbí se mi propojení sustainable značek s několika udržitelnými materiálovými prvky a celková atmosféra obchodu, který jenom podtrhuje to, že udržitelné produkty mohou být i krásné. Nejvíce mě pak baví první místnost, která slouží trochu jako showroom toho nejlepšího, co obchod nabízí. Dominantou je velký denimový pult vyroben z odstřižků recyklovaného denimu od Mud Jeans.

“Trochu mě mrzí, jak se původní význam udržitelnosti čím dál tím více vypařuje. V poslední době jde spíš o marketingové heslo, které u spousty subjektů slepě evokuje zelenou nálepku.”

Jak se může člověk oblékat udržitelně? Určitě záleží na individuálních možnostech. Značky, které používají udržitelné materiály a zaštiťují férovou výrobu, jsou z podstaty dražší, takže je jasné, že si je každý nemůže dovolit. Za mě je zásadní o nakupování oblečení v první řadě přemýšlet. Pokud si dobře rozmyslím, zda daný kousek skutečně unosím a dlouho mi vydrží, pak je to už první krok k udržitelnějšímu šatníku. Co zároveň může udělat každý a bez nákladů, je ptát se značek na informace o výrobě a tlačit na transparentnost. V neposlední řadě je důležité si uvědomit, koho svým nákupem chci podporovat. Celá problematika aktuální nadprodukce a nadměrného zneužívání zdrojů vznikla tlakem poptávky na levnou nabídku, která rychle kopíruje trendy. Když se změní poptávka, nabídka bude muset zareagovat.

Jak vidíš budoucnost udržitelné módy a myslíš, že ji koronavirus nějak ovlivní? Osobně si myslím, že může dojít k dvojí implikaci. Na jednu stranu si snad lidé začnou více uvědomovat, co kupují a do čeho investují peníze. Budou hledat důvody, proč daný kousek stojí, kolik stojí, a budou se možná i více zamýšlet, jaká práce a materiály za ním stojí. Na druhou stranu ale může dojít i k finanční krizi, která samozřejmě povede k hledání levnějších, třeba i fast-fashion alternativ. Pokud lidé budou řešit finanční problémy, poroste nezaměstnanost a dojde k inflaci, je samozřejmě méně pravděpodobné, že budou ochotni připlácet si za udržitelné alternativy. Co se pak designu týče, věřím, že značky (ať už sustainable nebo ne) budou tíhnout k nadčasovosti a minimalismu. Když se podíváme do roku 2008, po finanční krizi se módní průmysl také ubral tímto směrem – lidé chtěli investovat do kousků, které budou nadčasové a dlouho jim vydrží.

Co pro tebe znamená udržitelnost v osobním životě? Udržitelnost pro mě znamená společného jmenovatele určitých hodnot a priorit. Konkrétně jde o respekt a pokoru k přírodě a zdrojům, které z ní čerpáme, zodpovědnost za vlastní konzumaci a vytvořený odpad. Jelikož ráda cestuji, udržitelnost pro mě znamená například i empatii a ohleduplnost k lokálnímu obyvatelstvu a prostředí. Trochu mě mrzí, jak se původní význam tohoto slova čím dál tím více vypařuje. V poslední době jde spíš o marketingové heslo, které u spousty subjektů slepě evokuje zelenou nálepku. Bohužel, aktuálně za něj nenalézáme vhodný slovní ekvivalent ani my.

A na závěr vám už jenom Barbora prozradí své 4 nejoblíbenější sustainable produkty na Freshlabels.